۱۳۸۹ مرداد ۵, سه‌شنبه

بازی رندانه ترکيه با کارت ايران برای ورود به اتحاديه اروپا

جالب است که اين قضيه انرژی هسته ای ايران ، اگر برای ملت ايران آبی نداشته است ، برای خيلی ها نان داشته است.روسيه به زيرکی با بازی کردن با اين برگ برنده ، توانست روابط خود را با غرب به طور مناسب و بر اساس منافع ملی خود تنظيم کند.حالا ديگر او به تمام خواستهای خود از بازی هسته ای ايران رسيده است و ا.ن. را همانند دستمال استفاده شده به گوشه ای پرت کرده است.کشورهای ديگر از جمله کشورهای حاشيه خليج فارس نيز ، از انزوای ايران در پس مسايل هسته ای بهترين استفاده را کرده و بار خود را بسته اند.در اين ميان اما ، کشور ترکيه نيز برای عقب نماندن از سفره پر نعمت هسته ای ايران که هر کس بر اساس توانايي و قابليت خود ، از آن لقمه ای بر می دارد ،همانند دير رسيده هايي که می خواهند خيلی زود بروند ، حريصانه پای اين سفره نشسته است و سعی می کند که لقمه بزرگ عضويت در اتحاديه اروپا را از اين خوان نعمت ،قورت بدهد.

از وقتی که اين بنده حقير بياد دارم ، ترکيه در حال تلاش برای عضويت در اتحاديه اروپا بود.و آنها هم هر دفعه به بهانه ای ترکيه را سر می دواندند و از قبول اين کشور در اتحاديه اروپا سرباز می زدند.هر دفعه هم به يک بهانه ، از قضيه قتل عام ارمنی ها توسط ترکها گرفته تا پايين بودن شاخص اچ دی آی اين کشور ، می توانست بهانه هايي برای رد درخواست ترکيه باشد.

اما سران رند ترکيه پس از ديدن تنور داغ مساله هسته ای ايران ، ظاهرا می خواهند تا تنور داغ است نان را بچسبانند و در قبال رها کردن ايران و عدم حمايت بين المللی از آن ، عضويت در اتحاديه اروپا را طلب کنند.اتفاقا بايد به اين زرنگی سران ترکيه آفرين گفت که چگونه با موقعيت شناسی و بازي های سياسی ، بدنبال منافع ملی خود هستند.

در ديدار اخير اردوغان با کامرون در آنکارا ، نخست وزير انگليس حمايت قاطع خود را از عضويت ترکيه در اتحاديه اروپا اعلام کرد و همزمان با اين در باغ سبزی که کامرون نشان داد ، اردوغان هم در رابطه با تهران طوری حرف زد که زبان عاميانه اش اين است که اگر شما در کيسه را شل کنيد و عضويت ما را در اتحاديه اروپا قبول کنيد ، آنوقت ما را هم در کنار خود بر عليه ايران خواهيد ديد.

حال بايد خاک بر سر آن تحليلگران ا.ن. کرد که او را آنگونه در بغل اردوغان انداختند و او را با کسی به سيزده بدر فرستاند که آروزی او ، پذيرفته شدن در جمع کسانی است که ا.ن. آنها را دشمن می داند.

سران ترکيه با اين رندی و زيرکی خود ، علاوه بر اينکه بنظر می رسد در پی کسب منافع ملی خود به بهترين حالت ممکن هستند ، از نمد عضويت در شورای امنيت و از اين موقعيت به بهترين نحو ممکن برای بالابردن وزن بين المللی خود در حال استفاده هستند.

دمشون گرم و نوش جانشان، اما بيچاره ملت ايران.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر