۱۳۸۹ تیر ۲۳, چهارشنبه

نفوذ «فارسی1» حتی تا مجالس روضه زنانه

دوستی تعريف می کرد که چند روز پيش به يک مجلس روضه زنانه دعوت شده بود.از آن دسته مجالسی که روضه و مداحی بجای اينکه توسط مردها و آخوندها خوانده شود ، يک خانم آنرا می خواند.مشتری اين گونه مجالس هم معمولا زنهای سنتی هستند که برای هر پيچی که در زندگی روزمرشان می افتد ، از قبول نشدن بچه شان در کنکور تا دعا برای قبولی و يا حتی دعا برای پيدا کردن شوهر برای دخترشان و يا پاس شدن چک شوهرشان و ... يک سفره ابوالفضل و يا روضه امام حسين و يا ... نذر می کنند و در آن مجلس کاملا زنانه ، که با پيشرفتهای امروزه ديگر به آخوندها و مداحان مرد هم بی نياز شده اند ، زنهای فاميل و آشنا را دور هم جمع می کنند.فرمت کلی اينگونه مراسم هم به اين شکل است که بعد از جمع شدن زنها ، خانم مداح شروع به روضه خوانی و مداحی و در پاره ای از موارد حتی با دف ، می کند و پس از اينکه اشک حضار را درآورد ،شروع به دعا کردن می کندو سپس سفره ابوالفضل پهن می شود و صحبت خانم ها گل می اندازد و همزمان با خوردن از سفره ابوالفضل، از هر دری سخنی می رود.

آن دوست ما تعريف می کرد که در موقع دعا کردن خانم مداح ، هر کسی از خانمها از خانم مداح می خواست که برای کسی دعا کند که يکی از خانمهای شوخ مجلس با صدای بلند گفت ،:«بگو برای سالوادورهامونم دعا کنه خوب.» که با اين حرف خنده حضار بلند شد.اون دست تعريف می کرد که من با شنيدن اين حرف که به شوخی بيان شده بود ، از تعجب شاخ درآورده بودم که اگر چه اون حرف برای شوخی و مزاح گفته شد ولی وجود همون حرف در مجلس روضه زنانه و عکس العمل حضار که عمدتا زنان مذهبی و سنتی بودند به آن شوخی، نشان از خيلی واقعيتها داشت.

آن دوست می گفت ،بعد از تمام شدن مداحی آن خانم آخوند و پهن شدن سفره ابوالفضل ، تمام صحبتهای خانم ها ، حول و حوش «فارسی1» و سالوادور و اتفاقات سريالهای آن بود.بعضی از خانمها پنهان نمی کردندکه ديوانه وار سريالها را دنبال می کنند و عده ای اشتياق ديوانه وار خود را نشان نمی دادند ولی معلوم بود که سريالها را دنبال می کنند.

بنده در مورد خوب و يا بد بودن اثرات «فارسی1» در جامعه ، نمی خواهم هيچ قضاوتی بکنم ، ولی نفوذ بی درو پيکر و اينچنينی يک شبکه در خانواده های ايرانی ، تا حدی که در ميان جلسات روضه زنانه نيز ، نفوذ کند، هشدار دهنده است.خاک عالم بايد بر سر آن سازمان عريض و طويل «رسانه ميلی» کرد که اينچنين با رفتار يکطرفه خود ، بينندگان خود را فوج فوج پراند.و اکنون مخاطب عام ايران بر شاخه های رسانه ای لانه ساخته است که اصلا معلوم نيست که کيست و به دنبال چيست؟

۵ نظر:

  1. "ولی نفوذ بی درو پيکر و اينچنينی يک شبکه در خانواده های ايرانی ، تا حدی که در ميان جلسات روضه زنانه نيز ، نفوذ کند، هشدار دهنده است"
    هزار جور خرافات و مزخرفات صدا و سیما سی سال به خورد ملت داده شد به نحوی که الان یک جامعه کاملا بیمار و تهی از فکر و فرهنگ داریم. حالا شما به خاطر یه شبکه که در بهترین حالت ده درصد صدا و سیما مخاطب داره داری هشدار میدی

    پاسخحذف
  2. بگذارید یک چیز هم من اضافه کنم. در حین مسابقات جام جهانی به یک روستای دور افتاده رفته بودیم. به خانه ی پیرزنی 70 و چند ساله.
    خیلی تلاش کردیم که شبکه ی 3 را بگیریم و خلاصه همه چیز تلویزیون را به هم ریختیم. صاحب خانه (همان پیرزن) گفت: بعد از اینکه کارتان تمام شد، لطفا آن را مجددا روی فارسی وان تنظیم کنید چون من بلد نیستم این کارها که شما میکنید را برگردانم.
    من که از تعجب داشتم شاخ در میآوردم، گفتم مگر شما هم فارسی وان را می بینید؟ گفت: من از ساعت 7 تا 11 شب، فارسی وان را می بینم. اگر هر کجای روستا باشم، سر ساعت 7 خودم را اینجا میگذارم تا سریالهای فارسی وان را ببینم.اسم تمام سریالها را هم میدانست.
    این است سزای رسانه ای که از مردم جدا شود که همان رسانه ی میلی است. به اعتقاد من روز به روز هم بر تعداد بینندگان این شبکه افزوده میشود.

    پاسخحذف
  3. ببخشيد(mobarezx) مثل اينكه شما در خواب تشريف داريد اطلاع نداريد طبق آمار غير رسمي 80 درصد مردم ايران بيننده ماهواره هستند و عده كثير از بانوان اين مملكت عاشق سينه چاك شبكه فارسي وان شده اند من خودم شخصاً از اين شبكه متنفرم با آن دوبله مسخره ، ولي من و شما شرط نيستيم .اين عوام هستند در پي سرگرمي هستند و وظيفه صداو سيما مي باشد با برنامه هاي مناسب مردم به سمت خودش جلب كنه كه متاسفانه با برنامه مذخرف و تماماً آبكي با پخش آخبار كذب و دروغ و مديحه ثرائي براي سران كشوري مردم دارند از اين رسانه ملي فاصله مي گيرند بعضي ها مي گويند اين شبكه صهيونيستي مي باشد . من مي گويم ضعف از ماست كه فرهنگ سازي غلط در جامعه داريم حرف هاي قشنگ مي زنيم و در عمل معكوس عمل مي كنيم .

    پاسخحذف
  4. زیاد از فارسی وان متنفر نباش دوست من چون چیزهای به مراتب نفرت انگیزتری توی این کشور وجود داره از جمله برنامه های صدا و سیما. هر چی جایگزین برنامه های صدا و سیما بشه خودش یه حرکت خوبه
    امیدوارم من در خواب باشم و آمار غیر رسمی شما درست باشه. امیدوارم روزی برسه که یک درصد از مردم ایران هم برنامه های صدا و و سیما رو نگاه نکنن

    پاسخحذف
  5. خاله من تو بوشهر مداح هستش همیشه هم مخالف خریدن ماهواره بود تا اینکه عید اومده بودن شیراز خونه ما شب گفت بزن فارسی وان ویکتوریا داره من شاخ در آوردم با لبخندی گفتم خاله تو هم گفت از بس زنای همسایه تعریف فارسی وان کردن ما هم ماهواره خریدیم البته فقط فارسی وان نگاه می کنیم به هر حال از وثتی این شبکه اومده یه شام درست نخوردیم به قول یکی از بچه های بالاترین اگه اینو پارازیت بندازن مامانامون به تنهایی انقلاب می کنن

    پاسخحذف