۱۳۸۹ شهریور ۱, دوشنبه

چرا نظام ، جنگ سخت را به جنگ نرم ترجيح می دهد؟

وقتی ا.ن. کره زمين را تهديد می کند ،گوياي اين مساله است که حکومت خود به خوبی می داند که در کره زمين متحدی ندارد و يکه و تنها شده است و اگر برای خود متحدی داشت ، لااقل او را مستثنی می کرد و همه را تهديد نمی کرد.از طرف ديگر ، حکومت پس از انتخابات 88 و آن کودتای انتخاباتی ، پشتوانه مردمی و داخلی خود را نيز از دست داده است.بنابراين خود حکومتيان ، بهتر از هر کسی ،آفتاب خود را بر لب بام می بينند.

آنها اکنون با تمام سانسور و خفقانی که در کشور ايجاد کرده اند ، ولی همچنان خود را در بخشهايي آسيب پذير می دانند.

1)دانشگاه

2)اينترنت و شبکه های اجتماعی مجازی با وجود فيلترينگ شديد

3)شبکه های ماهواره اي با وجود پارازيت باران کردن آنها

4)تحريمهای اقتصادی بين المللی

5)ناکارامدی

6)عدم مشروعيت و مقبوليت دولت و حکومت در ميان عامه مردم

تمام آسيبهايي که از موارد (1) و (2) و (3) به حکومتيان وارد می شود را آنها مصداق جنگ نرم می دانند.و در مقابله با اين جنگ نرم نيز صداوسيما و بسيج و هيئتهای و روزنامه ها و مجلات و اينترنت و سايتهای خبری و .... انواع و اقسام ابزارها را در اختيار دارند.با اين وجود به سبب ضعف در اصول و مبانی ارائه شده از طرف حکومت، از يک طرف و ناکارامدی در بکارگيری ابزار رسانه ای ، باعث شده است که آنها با وجود اين همه ابزار ، عملا در اين جنگ به اصطلاح نرم ، حريفانی از پيش باخته باشند.آنها خود به خوبی می دانند که نه چيزی برای ارائه کردن دارند و نه توان و استعداد اين را دارند که از اين همه ابزار رسانه ای خود برای ارائه حداقل داشته های تئوريک خود استفاده کنند.بنابراين آنها ترجيح می دهند اگر قرار است در مقابل تهديدات از خود دفاع کنند ، ميدان بازی را به جنگ سخت ببرند.از عمده دلايل آن به شرح زير است:

1)حکومت نيروی انسانی برای جنگ در ميدان نرم را ندارد.اکثر دانشجويان و دانشگاهيان و جوانان تحصيلکرده و يا انسانهايي که می توانند به عنوان سربازان نرم باشند ، طرفدار حکومت نيستند.با وجود اينکه حکومت همه امکانات سخت افزاری از قبيل : صداوسيما ، روزنامه ها ، مجلات و اينترنت بدون فيلتر و .... را در اختيار دارد ، ولی به سبب نبود افرادی که بتوانند از اين همه امکانات استفاده کنند ، در اين ميدان ،حکومت حريفی از پيش باخته است.

2)بازی در ميدان جنگ سخت ، به حکومت اين امکان را می دهد که بتواند مخالفان داخلی خود را قلع و قمع کرده و بساط آنها را از ميان برچيند.

3)بازی در ميدان جنگ سخت به حکومت امکان می دهد که بتواند در ميان طيف هواداران خود ، اتحاد ايجاد کرده و از پراکنده شدن آنها جلوگيری کند.

4)حکومت فکر می کند که به لحاظ دو جنگ افغانستان و عراق ، نيروهای نظامی دنيا فرسوده شده و در مواجهه با افکار عمومی در حالت تدافعی قرار گرفته اند و شروع جنگی جديد برای دنيا ، هزينه هايي بسياری دارد ، بنابراين با محاسبات خود فکر می کنند که بتوانند با برهم زدن امنيت خاورميانه به عنوان منبع انرژی دنيا ، امنيت جهانی را مختل کنند و ابتکار عمل را در جنگ احتمالی در دست داشته باشند.

5)مواردی که به عنوان محلهای آسيب پذيری کودتاچيان از حيث جنگ نرم ، برشمرده شد ، با آغاز جنگ سخت ، براحتی امکان برچيده شدن تمام آنها وجود دارد.دانشگاه را به کل تعطيل می کنند.اينترنت را کلا قطع می کنند.تا جاييکه می شود بر روی شبکه های ماهواره ای پارازيت می اندازند و با حمله به خانه های مردم ، هر کی را که آنتن ماهواره دارد ، مجازات می کنند.يعنی با آغاز جنگ سخت ، حکومت امکان مي يابد که ميدانهاي جنگ نرم را از بين ببرد.

6)کسانی که امروزه به عنوان فرماندهان سپاه علمدار و جلودار حکومت شده اند ، کم و بيش سابقه جنگ سخت را دارند ، ولی از ميدان نرم چيزی نمی دانند و از آنجا که هميشه انسان به آن چيزی که فکر می کند بيشتر مسلط است ، متمايل تر است ، بنابراين در مشاورتهايي که به سران نظام می دهند ، آنها را به جنگ سخت نيز متمايل می کنند.

7)وجود جنگ سخت ، باعث می شود که حکومت بتواند تمام عواقب و پيامدهای تحريمهای اقتصادی را به مردم بقبولاند.در حاليکه اگر جنگی نباشد ، نارضايتی های مردمی از پيامد تحريمها ، خواه ناخواه يقه حکومت را خواهد گرفت.

8)ناکارامدی حکومت ، با وجود جنگ سخت ، پوشيده خواهد شد.ديگر کسی در حال جنگ به ناکارامدی های حکومت فکر نخواهد کرد.

9)حکومت هميشه حقانيت خود را از راه وجود دشمنان قوی اثبات کرده است.با وجود جنگی سخت ، براحتی می تواند همچنان بر طبل مشروعيت خود کوفته و مشروعيت زدايي از حکومت را با شيپور جنگ بی اثر کند.

البته دلايل ديگری برای ترجيح دادن جنگ سخت به جنگ نرم ، برای حکومت وجود دارد که در اين نوشته به آنها پرداخته نشده است،ولی در کل می توان گفت حکومتی که در جنگ نرم ، شانسی برای خود قائل نيست ، ترجيح می دهد که شانس اندک خود را در جنگ سخت امتحان کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر